15th Nov2018

Български стоки от хранително-вкусовата промишленост привличат вниманието на китайски бизнесмени

by Орало

Под мотото  „Нова ера, споделено бъдеще” икономическият и финансов център на Китай – 22 милионният Шанхай – бе домакин на първото в световен мащаб Международно изложение за внос на стоки (Chinese International Import Expo – CIIE).

В четирите огромни павилиона под формата на детелина на площ от над 3000 дка, типично по китайски, всичко е в превъзходна степен – най-голямо, най-сериозно, най-модерно, най-посещавано… Повече от 3600 компании от 175 държави, региони и международни организации показват възможностите си за износ в Китай, като идеята е да се споделят  съвсем реално шансовете за  международно икономическо развитие и общ просперитет.

Президентът Си Дзинпин откри изложението

В словото си при откриването Си Дзинпин нееднократно подчерта, че „…вратите на  Китай за внос  ще се отварят все повече и повече и  никога няма да се затворят.” Китай ще положи максимални усилия да разшири пазарите   си  и увеличи вноса, като се очаква общото количество на стоки и услуги, внесени в страната през следващите 15 години да  надхвърли 40 трилиона долара. „Китай е уверен в бъдещето на проекта „Един пояс, един път”, известен още като новия Път на коприната, макар че предстои да се извърви дълъг път, това е само началото  на дългосрочното начинание”, подчерта китайският президента.

България бе достойно представен от 32 фирми и компании,

разположени на три щанда, като акцент бе поставен върху хранително-вкусовата и селскостопанската продукция, семена, колбаси, козметика и парфюмерия, туризъм, вина, минерални води и т.н. Изключителен интерес отново предизвика българското розово масло, познато вече от доста време в Китай, но все още много търсено и високо ценено. Министърът на икономиката Емил Караниколов и водена от него делегация от бизнесмени обясняваха лично на многобройните посетители на българските щандове възможностите за търговия и туризъм между България и Китай. „За последните десет години българският износ за Китай се е увеличил десет пъти,  като само през първото шестмесечие на 2018 е нараснал с 10 процента спрямо същия период на миналата година” .  Министър Караниколов добави още, че има много възможности, които тепърва ще бъдат използвани за по-нататъшното разширяване на българския износ за Китай, и подчерта, че България ще продължи да работи усилено. Тази тенденция да продължава.

Малко ретроспекция

Българският бизнес има трайни интереси и търси възможности за ръст на експорта към китайския пазар, в резултат на което през последните години Китай заема второ място сред експортните дестинации на страната извън Европейския съюз Особено силно застъпени в това отношение са продуктите на селското ни стопанство и земеделието.  За периода 2006-2017 българският износ за Китай нараства близо десетократно – от 78 милиона щатски долара през 2006, до 763 милиона долара през 2017 г. България има необходимия потенциал да изнася качествени храни и селскостопански продукти за Китай, минерална вода, вино, напитки. В тази връзка българската страна е стартирала близо 30 процедури за изпълнение изискванията за внос в Китай на български земеделски и хранителни продукти, в това число кисело мляко и сирене. Сега се чака официален лиценз за тези два продукта, които вече са познати на китайския пазар. България е известна на азиатските пазарите със своите етерични масла  – най-вече розовото масло и продуктите от него, но сега вече има интерес и към лавандулата.

Участници и гости на изложението

Почетни гости на изложението CIIE бяха 12 държави – Бразилия, Канада, Египет, Германия, Унгария, Индонезия, Мексико, Пакистан, Русия, Южна Африка, Виетнам и Великобритания, а над 30 от 44-те развити страни са активни участници по време на изложението. Над 200 корпорации от списъка „Форчън Глобал 500”, както и  представители на бизнеса от страните на Г-20 присъстват  в мащабното събитие, като около една трета от участниците в изложението – над 1000 фирми от 50 държави  – са  в обхвата „Един пояс, един път”.

Повече от 5000  доброволци – специално подготвени за събитието, млади и красиви китайски момчета и момичета предлагат помощта си на посетителите  на английски, японски, руски, арабски, испански, португалски и френски езици.

Пътуване в бъдещето

Продукти на високите и смарт-технологии са разположени в една от най-големите изложбени зони, на площ от 60 хиляди кв. м. Представени са над 100 съвършено нови продукта в областта на новите технологии – всичко, което може да съществува – като се започне от най-съвременно високотехнологично индустриално оборудване, цифрови измервателни системи, автомобили,уреди за енергоспестяване и опазване на околната среда,, потребителска електроника и уреди,, онлайн игри и домашни развлечения, най-новите технологии, използвани в земеделието и селското стопанство, облекло, аксесоари, медицинска техника и оборудване,  здравни продукти, допълващи медицината, нови комуникационни и информазционни технологии, аутсорсинг на услуги, креативен дизайн, туристически ресурси, маршрути,, услуги,, логистично обслужване…

Когато говорим за Китай, в съзнанието на повечето от нас изниква представата за древна култура и традиции,  за страната с най-много население,  за Конфуций, за пътя на коприната, за Великата китайска стена…. Но това, с което Китай стана известен през последните десетилетия е неговото икономическо развитие и небивал икономически подем. Така Китай приковава погледа на целия свят  към „икономическото чудо”, което все повече  впечатлява, както  в технологично, така и в културно отношение. Всички знаем, че китайските стоки са залели пазарите в целия свят. Очевидна е тенденцията за превръщането на Поднебесната империа в нов световен икономически център.

За последните 9 години Китай запазва второто място в света по внос на стоки, чийто глобален дял е 10.2%. Страната е един от най-големите пазари в света за високотехнологични продукти като индустриални роботи, чипове и машинни инструменти. От 1 ноември в Китай влизат в сила намаления на митата за общо 1585 промишлени продукта, в това число машини, резервни части и суровини.

Ивета Балевска

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*